Termín: | 23.02.2012 |
Téma: | KULTÚRA |
Miesto konania: | Bratislava (SR - Bratislavský kraj) Ubytovanie · Počasie · Cestovné poriadky |
Web: | www.youtube.com/watch?v=dkyMpiYzKAY&feature=related&feature=related
www.youtube.com/watch?v=U4J0MKsG_is&feature=related www.youtube.com/watch?v=3-mThvnBvIY&feature=related |
Pozývame Vás na prednášku
Alles Walzer
ktorá sa bude konať vo štvrtok 23.02.2012 o 18:00 hod.
v Mozartovej sieni Rakúskeho veľvyslanectva v Bratislave.
V slovenskom jazyku bude prednášať Doc. Zuzana Vitálová.
***********************************************************
Hoci kde na celom svete, kde sa koná bál, každý majster ceremónie na začiatku otvára bál slovami
*************** A L L E S *** W A L Z E R ***************
Valčík
má svoje korene pravdepodobne v rakúskom ľudovom tanci zo stredoveku nazývaného „Ländler“. Valčík je najstarším spoločenským tancom strednej, meštianskej vrstvy. V 19. storočí získal mimoriadnu obľubu, takže vytlačil aj menuet z parketov šľachtických domov. Bez valčíka si operetu už vôbec nevieme predstaviť. K popularite valčíka významne prispela najmä dynastia Straussovcov, predovšetkým Johann Strauss, syn, ktorého Viedeň oslavovala ako kráľa valčíkov. So svojimi operetami Netopier, Cigánsky barón, Viedenská krv, Noc v Benátkach atď. predstavoval vrchol éry viedenského valčíka. Skomponoval aj azda najznámejší a najkrajší valčík Na krásnom, modrom Dunaji. Na pozadí politických zmien 19. storočia a meštianskeho umeleckého štýlu biedermaier sa valčík úspešne presadil aj v zahraničnej hudbe – stal sa súčasťou opier a baletov. V 21. storočí ho poznáme predovšetkým z nahrávok a vystúpení Andrého Rieua a jeho orchestra.
Kráľ valčíkov
Začiatkom 19. storočia Karl Maria Weber a Franz Schubert povýšili valčík zo sedliackeho tanca na hudobnú formu. Na ich prácu nadviazal Josef Lanner. Komponoval valčíky pre Viedenské publikum a svojím malým 4-5 členným orchestrom ho vyzýval do tanca.
Najtalentovanejším členom jeho orchestra bol Johann Strauss st. Pochádzal z rodiny majiteľa hostinca, ktorý z neho chcel urobiť kníhviazača. Avšak Straussa bavila len hudba a do Lannerovho orchestra nastúpil už ako 10 ročný. Začal tam aj komponovať pod Lannerovým menom. Čoskoro sa však s majstrom pohádal a 1. septembra 1825 si založil svoj vlastný orchester. Rýchlo rozpoznal, že malý počet hráčov nestačí na to, aby sa valčík prejavil vo svojej plnej kráse a preto vytvára väčší orchester, s parametrami symfonického orchestra, s ktorým dosiahol svetový úspech.
Napriek svojmu úspechu však nechcel, aby sa z jeho synov stali tiež muzikanti, preto sa Johann Strauss ml. musel v mladosti učiť hre na husle tajne. Otec chcel mať z neho bankára a poslal ho študovať na Polytechnický inštitút, na druhej strane matka ho podporovala v štúdiu hudby z čoho vznikli viaceré rodinné hádky. Keď jeho otec opustil rodinu, Johann Strauss ml. sa postavil na stranu matky a začala rivalita medzi otcom a synom.
V roku 1844 si založil vlastný orchester a podarilo sa mu získať dohodu vo viedenskom kasíne Dommayr, kde 15. októbra debutoval svojimi prvými štyrmi symfonickými skladbami (valčíkmi Sinngedichte a Guntwerber, kvadrilom Debutquadrille a polkou Herzenlust). V revolučnom roku 1848, sa rivalita medzi otcom a synom prejavila naplno, keď sa Johann Strauss ml. postavil na stranu revolucionárov, kým jeho otec skôr stranil cisárovi. Obom revolučné roky uškodili. Otec musel ísť na zahraničné turné a opustiť Viedeň, pretože publikum nahneval jeho provládny postoj, a syn sa musel skrývať pred políciou.
Keď Johann Strauss st. v roku 1849 zomrel, syn prebral jeho orchester a spojil ho so svojím. Snažil sa vydobyť si popularitu hlavne v lepšej spoločnosti, ktorej predtým prekážalo jeho nie príliš vhodné chovanie. Postupne sa mu to darilo a dostával čoraz viac ponúk, ktoré sa snažil maximálne využiť. V roku 1852 sa nervovo zrútil. Rodina vtedy prehovorila jeho brata Jozefa, aby sa ujal vedenia orchestra. Jozef sa osvedčil sa ostal po návrate Johanna z liečenia viedli orchester spoločne. V roku 1856 získal Johann Strauss ml. zmluvu s ruskou železničnou spoločnosťou pre ktorú koncertoval v stanici Pavlovsk na zvýšenie atraktivity nového druhu prepravy. Zmluvu na každoročné hosťovanie si udržal 10 rokov, potom ešte v roku 1869 a 1886. Príchodom roku 1863 sa konečne dočkal pozície hudobného riaditeľa cisárskeho bálu (nem. KK Hofballmusikdirector). Tento veľmi prestížny post kedysi získal Josef Lanner, po jeho smrti Johann Strauss st. a od Straussovej smrti v roku 1849 bol prázdny (Johannovi Straussovi ho pôvodne nechceli ponúknuť kvôli jeho revolučnej minulosti). Zaviazal sa hrať len v lepších podnikoch (ostatné prenechal bratom).
V 60. rokoch bol Johann Strauss ml. na výslní a nasledujúce roky chŕlil jeden valčík za druhým. Z tohto obdobia pochádzajú viaceré z jeho najpopulárnejších valčíkov, napr. Na krásnom modrom Dunaji (An der schönen blauen Donau), Morgenblätter, Geschichten aus dem Wiener Wald a iné. Valčík Na krásnom modrom Dunaji vznikol pôvodne pre mužský spevácky zbor. Text bol však tejto skladbe cudzím prvkom a dnes sa zachovala v čisto orchestrálnej podobe.
Valčíky doviedol do dokonalosti, tanečná hudba sa stala skutočným umením. Teraz sa blíži k zenitu svojej kariéry, väčší úspech už nie je možné dosiahnuť. Jedinou možnosťou je divadlo a jeho "dosky, ktoré znamenajú svet ..."