Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator
Folklorfest.sk : podujatia na voľný čas
Tipy na víkend

Rušňoparáda Košice 2013 - XIII. ročník Prebúdzanie Katky

Rušňoparáda Košice 2013 - XIII. ročník Prebúdzanie Katky
Termín: 20.04.2013 - 21.04.2013
Téma: RôZNE +++
Miesto konania: Košice (SR - Košický kraj)
Ubytovanie · Počasie · Cestovné poriadky
Web: www.slovakrail.sk

Popis

RUŠŇOPARÁDA Košice 2013 - XIII. ročník Prebúdzanie Katky 20. - 21. apríla v Rušňovom depe Košice

Keď sa 20. apríla motorový vozeň M 131. 1538 objaví na točni košického depa pred návštevníkmi Rušňoparády Košice 2013, zažije svoju obnovenú premiéru. Už vtedy bude mať za sebou dlhú „štreku“ , ale ešte aj veľa kilometrov pred sebou. Že sa dostane/dostal až sem, za to vďačí Občianskemu združeniu Detská železnica a členom Klubu historických koľajových vozidiel pri RD Haniska pri Košiciach, ktorí ho s podporou financií z projektu Terra Incognita Košického samosprávneho kraja zachránili pred zánikom. Súčasťou premiéry bude aj jeho slávnostné uvedenie do života už pod menom Ľubka.

Vozeň s motorom Tatra 111 v roku 1956 vyrobila Vagónka Studénka. Už 12. júna 1956 sa vo Fiľakove dostal do riadnej prevádzky a cestujúcich z okolia Fiľakova, Lučenca a Zvolena vozil až do roku 1977. Dojazdil v Rušňovom depe Zvolen, kde sa rozhodlo, že ďalej bude pokračovať ako trolejársky vozeň. Po prestavbe v Českých Veleniciach v roku 1978, po ktorej mu na streche pribudla trolejárska búdka, druhýkrát končil službu v roku 1984. Neskončil však definitívne, lebo ho umiestnili na koľaj vo dvore Železničného učilišťa v Košiciach na Masarykovej ulici, kde slúžil ako funkčná učebná pomôcka. Už v tom čase nepatril k najnovším výdobytkom techniky a v polovici 90-tych rokov bol vlastne technicky zastaraný. Prestal sa využívať, začal chátrať. Tu ho objavilo občianske združenie...

„Dostať ho k nám sa podarilo až v roku 2012,“ hovorí riaditeľ Košickej detskej historickej železnice Ľubomír Lehotský. „Vozeň sme prevzali naozaj v dezolátnom stave. Veď len na obnove vonkajšej skrine sa v Renove Košice, ktorá realizovala odborné práce, robilo šesť mesiacov. Vozeň nemal žiadne vnútorné vybavenie a ani stanovište rušňovodiča, musela sa odstrániť trolejárska búdka, potrebovali sme nahradiť súčiastky, aké sa už nevyrábajú. A tak nám žilinská firma Rozvoj dodala špeciálne svetlá, ktoré už nikde nekúpite. Ešte nám chýbajú húkačky, pozháňať ich asi bude tvrdý oriešok.“

Vozeň sa do košického depa na rušňoparádu dostal iba ako posunované vozidlo, no všetci z občianskeho združenia veria, že po nevyhnutnom servise motora tatrovka „naskočí“ a vlastnou silou prejde aspoň niekoľko metrov - z rotundy na točňu. Do leta ho však chcú dať do poriadku tak, aby mohol jazdiť po akciách a výstavách historických vozidiel. Ľudia si ho budú môcť obzrieť zvonku a z vnútra ako Vagón galériu. Interiér totiž bude vyzdobený fotoreprodukciami atraktivít a zaujímavostí Košického kraja.

Domovskou stanicou motorového vozňa M 131.1538 bude Rušňové depo v Haniske pri Košiciach. No prechodne by mohol nájsť svoj druhý domov aj v košickom depe. Je tu totiž zámer združenia a Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s . (ZSSK) zriadiť v priestoroch nevyužívanej rotundy expozíciu historickej železničnej techniky a motorový vozeň Ľubka by bol jej stálym exponátom.

Copyright © 2011 – 2024 | Folklorfest.sk | Vlastník práv doc. Ján Styk - Institut | Všetky práva vyhradené
Údaje o prevádzkovateľovi | Obchodné podmienky | Manuál a pokyny | Nastavenia cookies